2012. január 20., péntek

L-karnitin, Kreatin

Be kell vallanom, hogy kicsit gondolkoznom kellett azon, hogy mit is írjak  legújabb bejegyzésemben, mert panaszkodni nem akarok, de sajnos megint áll a levegő körülöttem...

Még tavaly novemberben jártam kardiológián. Megcsinálták a szokásos vizsgálatokat, és megkaptam a beutalómat szív MR-re. Az MR úgy jött egyáltalán szóba, hogy ECHO-val (szívultrahang) korábban több alkalommal felmerült csúcsi hypertabecularizáció lehetősége (némi szívizom probléma), ami mitochondriális betegségekben típusosan előfordulhat.
Mivel nálam igazolódott a mitokondriális betegség, így ezt a kardiológus szerette volna egy MR-rel is alátámasztani az ECHO után. Nos az MR rég megtörtént, de hogy igazolták-e ezt a problémát a szívizomban, még nem tudom.
A napokban újra megpróbálok időpontot kérni, mert eddig még nem jött össze...  :(
A gyógyszeremet (Lokren) is le kellene cserélni, mert teljesen hatástalan a ritmuszavarra, így még ez is vissza van, és természetesen nagyon érdekelne hogy az MR-en milyen a szívizmom!

Több helyen (leginkább külföldi irodalom ) olvastam, hogy izombetegségekben - mitokondriálisban is- kezelések között szerepel az L-Karnitin, és a Kreatin is.
Igen, ugyan azok amiket a testépítők és a fogyni vágyók használnak. Egy-két magyar betegtől is hallottam/olvastam, de zömmel külföldiektől vannak információim hogy hatásosak és képesek javítani az izomerőt és a teljesítményt. Csakhogy az alkalmazott mennyiségek itt is nagyon megoszlanak, és mind más-más típusú mitokondriális betegséggel élnek.
A probléma az, hogy nincs egy egységes javaslat, hogy mennyit kell/lehet fogyasztani, hogy folyamatosan szedendő vagy csak bizonyos időközönként, és nagyon kevés a tapasztalat úgy általában.
Helyben a neurológián semmilyen tapasztalat nincs ezekről a kiegészítőkről izombetegségek esetén.

Az elgondolkodtató kérdések számomra azok, hogyha elkezdeném szedni pl. az L-Karnitint akkor valószínüleg energikusabb lehetnék, de nem fogynék tőle tovább?? Ennél vékonyabb nem szeretnék lenni, örülök hogy a 46 kg-t tartani tudom. Plusz talán a legfontosabb, hogy nekem eleve betegek a mitokondriumaim, a kis "energia gyáraim" ! És bizony ezeknek a táplálékkiegészítőknek sejtszinten érvényesül a hatásuk:

A zsírsavak oxidációja az energiatermelés egyik legfontosabb forrása a szervezetben. Az L-Karnitin segít a zsírok energiává alakításában, hiszen a mitokondirum membránjában elhelyezkedve a zsírok mitokondirumba szállításának legfontosabb eleme. Ezért az elraktározott zsírokból a szervezet több energiához jut, ennek következtében javul az állóképesség, később jelentkezik a fáradtság.
Kaptam olyan információt is, hogy mitokondriális betegségben másodlagosan ki is alakulhat a karnitin hiány és akkor az pótolandó, viszont senkitől nem hallottam hogy karnitin szintet vizsgáltak volna..


A kreatin egy nitrogén tartalmú szerves vegyület, mely segíti a szervezetben az ATP előállítását, íg az energia termelést.A szervezetben a vesében és a májban aminosavakból (L-arginin, glicin, L-metionin) szintetizálódó vegyület. Ez a vérkeringés útján szállítódik, elsősorban az izmok felé. Az össz kreatin készlet kb 95 %-a az izmokban található. A kreatin mintegy fele származik a táplálékokból (főleg hús).



Saját felelősségre persze ki lehet ezt-azt próbálni - főleg mivel klinikai tapasztalatok nem igazán állnak rendelkezésre- , de bevallom nekem ez így nem igazán elég. Nekem szükségem van arra, hogy legalább 1 orvos inkább mellette, mint ellene voksoljon.
Hallottam egy negatív tapasztalatról is (egyébként egészséges embernél), amikor vérnyomás kiugrásokat és szívpanaszokat okozott az L-karnitin.
Nekem így is ritmus zavarom van, és a 150-160-as pulzust sem érzem meg, nem fáj, nem szúr!!!! Kicsit belegondoltam, hogyha kardiológiai bajt csinálna még csak az sem biztos hogy észrevenném, mert semmi kellemetlen tünetet nem okoz a magas pulzusszám és a ritmus zavar, csak annyit érzek hogy "lötyög" a mellkasomban a szívem.
Ugyanakkor a barátnőm viszont kipróbálta, persze saját felelősségre. Neki jó tapasztalatai vannak mind az erőnlétet, mind a kitartást illetően. A mennyiség a nagy kérdés. Túl soktól túlpörög az ember, ha keveset visz be, akkor meg nem ér semmit. Még meg kell találni az arany közép utat.
Hozzátenném, hogy neki bradikardiája van, vagyis míg nekem túl gyors, addig neki túl lassú a szívverése...

Így tehát jelentős kétségeim vannak, mert nem szeretném a bajokat fokozni!

Pár napja írtam egy érdeklődő levelet a genetikai eredményeink után, és a levélben ezekre a lehetőségekre is rákérdeztem, de sajnos még nem kaptam választ...


De nagyon várom !!!!!  :)

Folyt. Köv..










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése